Terugblik: Themagroep Ontwerp Hoofdinfra
Terugblik: Themagroep Ontwerp Hoofdinfra
Op 18 september j.l. heeft de VIO-groep Ontwerp Hoofdinfra zijn 3e bijeenkomst van dit jaar gehouden. We waren wederom weer te gast bij het CROW waarvoor dank. Dit keer hadden we 3 gastprekers met 3 interessante onderwerpen. Hieronder een korte samenvatting, het verslag is op te downloaden via MijnVIO.
Actualisatie CROW-publicatie
Edwin Thoen van het CROW gaf een presentatie over de update van publicatie “Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen 2024”. De actualisatie bevat weinig nieuwe onderdelen, maar wel een verscherping van de informatie.
Interessant was de informatie m.b.t. het zo genaamde type II markering. Dit type markering heeft een open structuur in de vorm van een spetter-, dot of longdot-markering. Het licht van de voertuigen wordt hierdoor beter gereflecteerd dan een gesloten conventionele markering en het water zal niet op de markering blijven staan. Bijkomend voordeel is het geluid dat het afgeeft als je eroverheen rijdt. Tevens is hiervoor minder markeringsmateriaal nodig wat vanuit oogpunt Duurzaamheid ook gewoon goed is.
spetter markering | dot markering | longdot markering
Actualisatie ROA
De dossierhouder van ROA van RWS-GPO, Johan Vos heeft wat verteld over hoe RWS de vernieuwde ROA wil gaan inrichten. Net als bij HWO zal het geheel anders gerubriceerd gaan worden. Er komen 4 hoofdonderdelen: Inleiding, Basiscriteria (net als bij het HWO), nieuw wordt de Basis configuraties en tot slot de ontwerpelementen (zoals we die al kennen).
De basis configuraties is nieuw. Het betreft hier de verschillende samenstellingen van de losse elementen.
Johan: We zijn van mening dat de huidige ROA te veel op de losse elementen is gericht. Maar waar is de samenhang? Hoe ziet het eindplaatje eruit als de losse elementen tot één geheel worden gebracht?
Met de komst van de basis configuraties willen we hierin meer richting geven. Omdat de vernieuwing zo ingrijpend wordt aangepakt, zal de uitgifte overigens nog wel even een paar jaar op zich laten wachten.
Nieuwe inzichten zullen ook verwerkt worden. Een paar voorbeelden: het gedrag van de weggebruiker bij nadering van een snelwegbocht(het promotieonderzoek van Johan), Rhol t.o.v. Rbol en aquaplanning i.p.v. natte stroefheid.
Thesaursus ROA
DDI A2-N230
Navin Balak van de provincie Utrecht en Chris Koolwaaij van IV Infra hebben wat over hun project vertelt: een nieuwe DDI-aansluiting in de aansluiting van de N230 op de A2.
De DDI-vormgeving is relatief nieuw binnen Nederland dus de aanwezige wegontwerpers waren erg geïnteresseerd in de uitgangspunten en de uitdagingen in het ontwerp.
Er is veel aandacht gegeven aan de kruisingsvlakken tussen de hoofdbanen van de N230. Welke hoek moeten de rijbanen krijgen? Welke stralenmoeten de S-bochten krijgen en hoe moeten de verkantingen hierin worden vormgegeven? En last but not least: hoe is het wegbeeld stroomopwaarts van het kruisingsvlak (kans op spookrijden)?
Allemaal lastige vragen. Leuk om te zien hoe de provincie en IV Infra hier invulling aan hebben gegeven.
Er werd tot slot toch ook nog wel een kritische kanttekeninggegeven: de N230 is een RSW dus eigenlijk had hier een knooppunt i.p.v. aansluiting meegenomen moeten worden.
Artist’s impression DDI A1-N230